Dieta na trądzik. Jadłospis przygotowany z myślą o Twoim problemie

Udostępnij:

Dania przeznaczone do walki z trądzikiem powinny obfitować w ryby, zioła, zielone i czerwone warzywa oraz w owoce. Należy unikać produktów zawierających sporą ilość tłuszczu, a także tych obfitujących w nadmiar soli i w wysoki indeks glikemiczny.
 

Dieta na trądzik - jadłospis 
 

Dieta na trądzik - co jeść? Warto zadbać o jadłospis bogaty w substancje normalizujące wydzielanie sebum i regulujące pracę gruczołów łojowych. Ważne, by substancje te działały zarówno oczyszczająco, antybakteryjnie, jak i przeciwgrzybiczo.

Zacznij dzień od koktajlu detoksykującego, składającego się z 2 startych buraków ćwikłowych, jednego startego selera, 3 ząbków czosnku, 5 łyżek drobno posiekanej natki pietruszki i łyżki startego chrzanu. Zmiksuj składniki, dodaj szczyptę soli i pieprzu i - ewentualnie - trochę wody niegazowanej dla rozcieńczenia.

Na obiad przygotuj sałatkę z brokułów i jajek. Jajka ugotuj na twardo i pokrój, brokuły gotuj w lekko osolonym wrzątku. Całość zmieszaj z papryką, liśćmi szpinaku i pokrojonymi pomidorami a następnie polej jogurtem. Na koniec dodaj szczyptę startego czosnku, nieco ziół i szczypiorku. Pysznym drugim daniem będzie łosoś zapiekany z warzywami. Połóż na folii cukinię i paprykę w plastrach, ułóż na nich przyprawioną rybę, na samą górę kładąc plastry cytryny. Po przykryciu folią piecz danie 20 minut w 200 °C.

Kolacja to koktajl tonizująco-oczyszczający, składający się ze 100 ml soku pomidorowego, jednego ogórka, cytryny i bazylii. Wystarczy, że pokroisz ogórki, zmiksujesz je z bazylią, a całość wymieszasz z sokiem pomidorowym i świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny. Zamiast koktajlu możesz też postawić na sałatkę z pomidorem, szczypiorkiem i granatem.

dieta na trądzik


Dieta na trądzik różowaty 


Koniecznie wyeliminuj z diety czekoladę, żółte sery i wątróbkę, a także wszelkie ciężkostrawne posiłki. Istotne jest przyjmowanie witamin, jednak bez zbyt dużych dawek witaminy B6 i B12.

Ważną rolę w leczeniu trądziku różowatego odgrywają antyoksydanty, takie jak zdrowe tłuszcze i witaminy A, C i E. Ich włączenie do diety poprawi stan skóry i, dzięki zwalczaniu wodnych rodników, wesprze jej regenerację. Witaminę A odnaleźć można na przykład w jajkach, tłustych rybach morskich, w mleku i przetworach mlecznych, witaminę C - w cytrusach, truskawkach, czarnej porzeczce czy czerwonej papryce, E zaś - w olejach roślinnych, nasionach, pestkach, orzechach i zbożach.

Ostre przyprawy, alkohol, słodycze, kawa, herbata, a nawet owoce i warzywa będące źródłem histaminy (pomidory, bakłażan, szpinak) mogą nasilać tworzenie się zmian skórnych i powstawanie rumienia.


Dieta na trądzik hormonalny


W trakcie trwania trądziku hormonalnego należy zrezygnować z produktów obfitych w wysoki indeks glikemiczny, takich jak fast food’y, chipsy, słodycze, piwo i białe pieczywo. Niektórzy specjaliści uważają, że koniecznym jest także odstawienie mleka i produktów mlekopochodnych.

Na prawidłowy wygląd cery wpłynie pozytywnie witamina A, zawarta w marchewce (przede wszystkim ugotowanej), w pomidorach, papryce, brokułach, pomarańczach, brzoskwiniach, szpinaku i w sałatach. Pomogą także witaminy z grupy B - B1, B2, PP, łagodzące przebarwienia skórne. Znajdziesz je w pełnoziarnistym pieczywie, jajkach, drobiu, orzechach, pestkach i roślinach strączkowych. Cynk, występujący w rybach i owocach morza, ułatwi gojenie ranek, a błonnik (awokado, fasola, groch, czosnek, jeżyny, maliny, jagody, porzeczki, jabłka, gruszki) oczyści organizm z toksyn.


Dieta na trądzik: co szkodzi a co pomaga? 


Podsumowując: by skutecznie walczyć z trądzikiem, istotne jest zrezygnowanie z produktów wysokoprzetworzonych, zawierających sztuczne barwniki, aromaty i konserwanty. W pierwszej kolejności należy odstawić słodkie i gazowane napoje, a także słone przekąski i słodycze. Warto ograniczyć również potrawy smażone i tłuste. Najlepiej postawić na jedzenie zdrowe i lekkostrawne.

0 Komentarze

Socialmedia

Warte uwagi

Ile trwa trądzik niemowlęcy? Leczenie, objawy...

Okazuje się, że trądzik nie jest zarezerwowany wyłącznie dla nastolatków. Choroba ta równie dobrze może dotknąć dzieci w wieku niemowlęcym i jest dość częstą przypadłością u...

Trądzik

Trądzik to choroba, która w wyniku nadprodukcji sebum zamyka pory tworząc wypryski i niedoskonałości na skórze. W walce z trądzikiem najważniejsza jest dobra diagnoza a co za tym idzie kontakt z lekarzem dermatologii w celu ustalenia rodzaju trądziku i dalszego postępowania. 

Wyróżniamy killa rodzajów trądziku: 

  • młodzieńczy
  • niemowlęcy
  • pospolity
  • polekowy
  • różowaty
  • hormonalny

Najpopularniejsze z nich to: 

  • Trądzik różowaty 

Charakterystyczne pajączki, bruzdy i zaczerwieniona twarz to objawy trądziku różowatego. Jest to przewlekła postać zmian skórnych w obrębie twarzy. 

  • Trądzik niemowlęcy

Nie grożny, lecz pewnie stresujący świeżo upieczonych rodziców gdy na buzi ich dziecka wychodzą krostki. W tym wypadku nie należy traktować wysypki specjalistycznymi maściami - trądzik niemowlęcy schodzi z czasem sam.